Business Model Canvas

Analyse van jouw bedrijfsmodel. Voor een totaalbeeld om de beste beslissingen te kunnen nemen bij het opstarten, evalueren of aanpassen van jouw bedrijf, dienst of product.

Jouw bedrijfsmodel in 9 segmenten

Het bedrijfsmodel is fundamenteel voor elk bedrijf en biedt inzicht in de organisatie, waardepropositie en marktsituatie. Op basis van een helder bedrijfsmodel is de bedrijfsvoering gerichter en effectiever. Het betrekt de medewerkers met de bedrijfsmissie en geeft richting voor de strategische aanpak en externe communicatie. Ook de kosten- en inkomstenstromen worden tegen het licht gehouden.

Als je een nieuw bedrijf start of behoefte hebt aan groei of innovatie, dan wordt er al snel gezocht naar concrete oplossingen. Hierdoor passeer je al snel het onderzoeken van de kernwaarden en de gewenste bedrijfsdoelen.

Waarom een bedrijfsmodel analyse:

  • Beter overzicht en structuur.
  • Om betere beslissingen te kunnen nemen.
  • Sneller inspelen op concurrentie.
  • Visueel welke knoppen je kunt draaien.
  • Meer efficiëntie van jouw bedrijf.

Een stapje terug
Met de Business Model Canvas analyse neem je even een stapje terug.
Tijdens een brainstormsessie vragen we ons af: wat zijn onze drijfveren, welke waarde bieden we en voor wie? Met behulp van het BMC breng je de (gewenste) basiselementen in kaart, waarna er een gefundeerd plan van aanpak uitgezet kan worden.

Als je deze vragen hebt beantwoord, dan heb je een duidelijk beeld van het DNA van jouw bedrijf. Op die manier kun je kijken of je huidige imago wel bij je identiteit past en welke marketingaanpak daar het beste bij past.

Veranderingen in de wereld
Innovaties, trends, online ontwikkelingen, prijsstellingen, demografische-,  politieke-, technische-, biologische- en klimaatfactoren en vele andere zaken veranderen continu. Veranderingen hebben consequenties voor de bedrijfsvoering.

Het is dus belangrijk je bedrijfsmodel up-to-date te houden. Halen we op deze manier nog wel het optimale resultaat uit het bedrijf? Waar kunnen we van profiteren en hoe passen we dat dan aan? Voldoet de huidige huisstijl nog wel en benaderen we de markt nog wel op de juiste manier?

De 9 basisonderdelen van Business Model Canvas:

  1. Waardepropositieaanbod, onderscheid, klantwaarde
  2. Klantsegmentenmarkttype en doelgroepen
  3. Klantrelatiescustomer journey
  4. Klantcontacten – communicatiekanalen
  5. Inkomstenstroomverdienmodel
  6. Kernactiviteiten – organisatie en capaciteiten
  7. Key-partnersexterne samenwerking
  8. Key-resourcesbenodigde middelen
  9. Kostenstructuurvaste- en variabele kosten

 

Strategie en creatieve briefing
Tijdens een Business Model Canvas analyse brengen we samen alle facetten van jouw bedrijf in beeld. Van daaruit kunnen we gericht een strategie en plan van aanpak bepalen. Ook de creatieve briefing voor het ontwikkelen van een sterk merkbeeld en opvallende content voor de externe communicatie kunnen we dan samenstellen.

De Business Model analyse is essentieel om ook in deze veranderende wereld optimaal rendement uit je bedrijf te halen of je nieuwe bedrijf snel succesvol op de kaart te zetten.

Business Model Canvas

Analyse van jouw bedrijf in 9 fundamentele segmenten.

Jouw bedrijfsmodel in 9 segmenten

Het bedrijfsmodel is fundamenteel voor elk bedrijf en biedt inzicht in de organisatie, waardepropositie en marktsituatie. Op basis van een helder bedrijfsmodel is de bedrijfsvoering gerichter en effectiever. Het betrekt de medewerkers met de bedrijfsmissie en geeft richting voor de strategische aanpak en externe communicatie. Ook de kosten- en inkomstenstromen worden tegen het licht gehouden.

Als je een nieuw bedrijf start of behoefte hebt aan groei of innovatie, dan wordt er al snel gezocht naar concrete oplossingen. Hierdoor passeer je al snel het onderzoeken van de kernwaarden en de gewenste bedrijfsdoelen.

Waarom een bedrijfsmodel analyse:

  • Beter overzicht en structuur.
  • Om betere beslissingen te kunnen nemen.
  • Sneller inspelen op concurrentie.
  • Visueel welke knoppen je kunt draaien.
  • Meer efficiëntie van jouw bedrijf.

Een stapje terug
Met de Business Model Canvas analyse neem je even een stapje terug.
Tijdens een brainstormsessie vragen we ons af: wat zijn onze drijfveren, welke waarde bieden we en voor wie? Met behulp van het BMC breng je de (gewenste) basiselementen in kaart, waarna er een gefundeerd plan van aanpak uitgezet kan worden.

Als je deze vragen hebt beantwoord, dan heb je een duidelijk beeld van het DNA van jouw bedrijf. Op die manier kun je kijken of je huidige imago wel bij je identiteit past en welke marketingaanpak daar het beste bij past.

Veranderingen in de wereld
Innovaties, trends, online ontwikkelingen, prijsstellingen, demografische-,  politieke-, technische-, biologische- en klimaatfactoren en vele andere zaken veranderen continu. Veranderingen hebben consequenties voor de bedrijfsvoering.

Het is dus belangrijk je bedrijfsmodel up-to-date te houden. Halen we op deze manier nog wel het optimale resultaat uit het bedrijf? Waar kunnen we van profiteren en hoe passen we dat dan aan? Voldoet de huidige huisstijl nog wel en benaderen we de markt nog wel op de juiste manier?

De 9 basisonderdelen van Business Model Canvas:

  1. Waardepropositieaanbod, onderscheid, klantwaarde
  2. Klantsegmentenmarkttype en doelgroepen
  3. Klantrelatiescustomer journey
  4. Klantcontacten – communicatiekanalen
  5. Inkomstenstroomverdienmodel
  6. Kernactiviteiten – organisatie en capaciteiten
  7. Key-partnersexterne samenwerking
  8. Key-resourcesbenodigde middelen
  9. Kostenstructuurvaste- en variabele kosten

 

Strategie en creatieve briefing
Tijdens een Business Model Canvas analyse brengen we samen alle facetten van jouw bedrijf in beeld. Van daaruit kunnen we gericht een strategie en plan van aanpak bepalen. Ook de creatieve briefing voor het ontwikkelen van een sterk merkbeeld en opvallende content voor de externe communicatie kunnen we dan samenstellen.

De Business Model analyse is essentieel om ook in deze veranderende wereld optimaal rendement uit je bedrijf te halen of je nieuwe bedrijf snel succesvol op de kaart te zetten.