Selecteer een pagina

Onze ABC-aanpak 

Analyse, Branding en Communicatie…

Marketing is een breed begrip.
In feite gaat het over alle activiteiten die ondernomen worden om een dienst of product zo goed mogelijk te verkopen.

Voor een zakelijke deal of een aankoop zijn er in principe 3 elementen nodig om tot een deal te komen: Iemand met een probleem of behoefte, iemand met de oplossing en de wil ervoor te betalen.

Ik vergelijk het vaak met de 3 elementen om vuur te krijgen:
Een brandstof, een hoge temperatuur en zuurstof.
Als 1 van deze elementen ontbreekt, dan is vuur onmogelijk.

Als er 1 van bovengenoemde elementen ontbreekt bij het zakendoen, dan komt er geen opdracht of overeenkomst tot stand.
Hoe goed je dat ook probeert.

Dus moeten we weten wat het probleem of waar behoefte aan is en wie dat probleem of behoefte hebben.
Maar dan moeten we ook weten hoe we die doelgroep kunnen bereiken en hoe we die moeten aanspreken.
Wat beweegt je doelgroep om met jou zaken te gaan doen?
Zijn er andere aanbieders die hetzelfde op de markt brengen?
Hoe kan ik me dan onderscheiden van deze concurrenten?

Allemaal essentiële vragen die per bedrijf, per branche, per regio, per dienst, per product andere antwoorden hebben.

Analyse is dus een essentieel onderdeel van onze aanpak.
Zonder analyse geen plan. Zonder plan geen resultaat.

Meestal hanteren we het Business Model Canvas. Een compacte methode om het gehele bedrijf en de markt in beeld te brengen.
Een SWOT-analyse is een interne en externe bedrijfsanalyse die handvatten geeft om de strategie te bepalen.

Bloei denkt bij de Analyse al na over de volgende stappen: Branding en Communicatie.

Branding ontstaat door de creatieve vertaalslag vanuit de analyse naar de optimale manier om een merk (bedrijf, dienst of product)
in de markt te zetten.
Daar worden de kernwaarden omgezet in merkwaarden.
Daar wordt de interne identiteit omgezet naar externe gevoelswaarden, het imago.

Kernwaarden en identiteit worden door het bedrijf / producent bepaalt. De merkwaarden en het imago staan voor de manier waarop de doelgroep uw bedrijf ervaart. Deze twee invalshoeken moeten met elkaar overeenkomen!

Bloei focust in de Analyse fase al op de juiste creatieve vertaalslag naar een sterk merk.
En dat is niet alleen maar een naam en een logo. Branding is een werkwoord. Branding is het overbrengen van een emotie,
het vormen van een wereld waartoe je doelgroep zich aangetrokken voelt.
Een sterk merk straalt passie uit, maakt een emotie los, is herkenbaar, authentiek en professioneel.

Maar alleen Branding dekt de lading niet.
Hoe vertellen we het aan de wereld? Hoe komt de doelgroep in aanraking met ons merk?

Communicatie is natuurlijk belangrijk. Het is het actieve gedeelte van marketing.

Via welke kanalen bereiken we onze doelgroep?
Wat is dan de juiste boodschap?
Hoe val ik op tussen mijn concurrenten?
Hoe spreek ik op de goede manier mijn doelgroep aan?
Heb ik daar Social Media en Google voor nodig?

Communicatie is een continue proces.

Daarom ontwikkelt Bloei niet alleen een communicatieplan, maar ook communicatie procedures. Sales en acquisitie moeten een automatisme worden.

De ABC-aanpak van Bloei dekt de hele lading.
Of we nou de traditionele media benutten of de online media.

Bloei adviseert altijd de juiste mediamix voor uw bedrijf.

 

Hoe kunnen we jou helpen?

Misschien spreekt onze ABC-aanpak je aan of je hebt een hele andere vraag.

Stuur me gerust een bericht.
Ik vind het leuk om vragen te beantwoorden en problemen op te lossen.

Of gewoon over jouw bedrijf te brainstormen.

Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op.