Business Model Canvas

Veranderingen in de wereld zijn er steeds meer en ze gaan steeds sneller.

Innovaties, trends, online mogelijkheden, prijsstellingen, demografische factoren, klimaatfactoren, politieke factoren. Alles verandert.

Het is dus belangrijk uw business model up-to-date te houden. Halen we op deze manier nog wel het optimale resultaat uit het bedrijf?
Waar kunnen we van profiteren en hoe passen we dat dan aan?

Vaak hebben ondernemers geen of te weinig oog voor veranderingen. Door de waan van de dag. De hectiek en drukte maakt het onmogelijk overzicht te houden. Daarom is het af en toe goed afstand te nemen en het bedrijf eens door te lichten.

Het Business Model Canvas is daar een ideaal tool voor.
Het brengt in 9 basisonderdelen uw bedrijf volledig in beeld.

De kracht zit ‘m in het feit dat je een totaaloverzicht op 1 canvas hebt staan.

De 9 basisonderdelen zijn:

  1. Klantsegmenten / doelgroepen
  2. Klantwaarde
  3. Kanalen
  4. Klantrelaties
  5. Verdienmodel
  6. Mensen en middelen
  7. Kern-activiteiten
  8. Strategische partners
  9. Kostenstructuur

Het midden van het canvas visualiseert het product of de dienst. De linkerkant de organisatie en de rechterkant de klant. Onderaan vormt zich een beeld van de financiële stromen.

Bloei gaat met de klant om tafel om alle bedrijfsfactoren te bepalen en elk segment weer te geven. Daarbij vraagt en suggereert Bloei telkens verder om een zo exact en volledig mogelijk beeld te creëren. U krijgt daarmee uw hele bedrijf op de essentiële punten helder in beeld. Belangrijk is dat we conclusies kunnen trekken en noodzakelijke aanpassingen kunnen bespreken.

Onderdeel van de bespreking is vaak het stellen van ‘Wat als….. vragen’.

Wat als… er een grote klant wegvalt?
Wat als… we ons business model niet aanpassen?
Wat als… we geen social media gebruiken?

Gewoon in een brainstorm sessie mogelijkheden en aannames bespreken.
En hoe gaan we de eventuele veranderingen doorvoeren? Het totaalbeeld dat er ontstaat geeft aan waar ingegrepen moet worden. Interne zaken en externe zaken.

Na het Business Model Canvas stellen we een adequaat marketingplan op.

Essentieel om ook in deze veranderende wereld optimaal rendement uit uw bedrijf te krijgen.

business model