Waardepropositie

Waarom zou een prospect voor jouw bedrijf,
product of dienst kiezen?
Het antwoord op deze vraag ligt beschreven in jouw waardepropositie.

Jouw onderscheidend vermogen volgens de klant.

Als er geen concurrenten zouden zijn, dan was het communiceren van de voordelen van jouw producten en/of diensten simpel geweest. Helaas moeten potentiële klanten kiezen tussen meerdere aanbieders in jouw markt.

Aan jou dus de taak om aan te geven waarom ze jouw producten / diensten moeten kiezen. Of welke voordelen jouw organisatie biedt ten opzichte van andere aanbieders.

Vaak noemen ondernemers al hun unieke punten op, hun USP’s (Unique Selling Points), maar denken daarbij niet na of dat ook de wensen zijn van potentiële klanten. Denk dus na over de RTB’s (Reasons To Buy). Welke toegevoegde waarde verwachten en ervaren jouw klanten?

Waarom is je waardepropositie belangrijk?

  • Klanten kiezen eerder voor jou
  • Onderscheidt je van concurrenten
  • Sterke content voor communicatie
  • Betere salesresultaten
  • Inzicht in verbeteringen
  • Meer effect van marketingacties

Analyseer en beschrijf de waarde die jouw
bedrijf biedt aan je doelgroep:

  1. Producten en diensten – Wat zijn jouw kernactiviteiten en -producten?
  2. Voordeelverschaffers – Welke voordelen biedt jouw product / dienst?
  3. Pijn verzachters – Welke problemen van klanten kun je verminderen?
  4. Voordelen – Welke voordelen wenst de klant?
  5. Pijnpunten – Welke problemen verwenst de klant?
  6. Klanttaken – Welke kernactiviteiten biedt de klant?

Waarde toevoegen kan op meerdere manieren.
Bij de gedachte aan waarde denken we al snel aan ‘meer omzet’ of ‘minder kosten’. En de kwaliteit die je levert. Maar dat zijn vaak de argumenten die alle concurrenten ook gebruiken. Eigenlijk zijn deze voor de hand liggende argumenten algemeen en van elke aanbieder te verwachten.

In een Waardepropositie Canvas sessie kunnen we echter veel verder brainstormen over waardetoevoegende elementen, zoals bijvoorbeeld onderhoudskosten, levertermijn, restwaarde, procesefficiency, oplostijden en expertise rondom een product of dienst.

Samen met onze klanten bedenken we veel meer en sterkere argumenten voor een scherpe waardepropositie. En dat biedt weer waarde voor jouw bedrijf.

Je waardepropositie bepaalt je commerciële strategie
Een scherpe waardepropositie helpt je te bepalen wat daadwerkelijk jouw doelgroepen zijn. Daarnaast ben je beter in staat de werkelijk onderscheidende argumenten te benadrukken in salesgesprekken. De waardepropositie geeft richting bij het bepalen van jouw marketingstrategie en biedt handvatten voor de creatieve content van de communicatie. 

Ben je geïnteresseerd in hoe we jou kunnen helpen met je waardepropositie?

Waardepropositie

Waarom zou een prospect voor jouw bedrijf kiezen?
Het antwoord op deze vraag ligt beschreven in jouw waardepropositie.

Jouw onderscheidend vermogen volgens de klant.

Als er geen concurrenten zouden zijn, dan was het communiceren van de voordelen van jouw producten en/of diensten simpel geweest. Helaas moeten potentiële klanten kiezen tussen meerdere aanbieders in jouw markt.

Aan jou dus de taak om aan te geven waarom ze jouw producten / diensten moeten kiezen. Of welke voordleen jouw organisatie biedt ten opzichte van andere aanbieders.

Vaak noemen ondernemers al hun unieke punten op, hun USP’s (Unique Selling Points), maar denken daarbij niet na of dat ook de wensen zijn van potentiële klanten. Denk dus na over de RTB’s (Reason To Buy). Welke toegevoegde waarde verwachten en ervaren jouw klanten?

Waarom is je waardepropositie belangrijk?

  • Klanten kiezen eerder voor jou
  • Onderscheidt je van concurrenten
  • Sterke content voor communicatie
  • Betere salesresultaten
  • Inzicht in verbeteringen
  • Meer effect van marketingacties

Waarde toevoegen kan op meerdere manieren.
Bij de gedachte aan waarde denken we al snel aan ‘meer omzet’ of ‘minder kosten’. En de kwaliteit die je levert. Maar dat zijn vaak de argumenten die alle concurrenten ook gebruiken. Eigenlijk zijn deze voor de hand liggende argumenten algemeen en van elke aanbieder te verwachten.

In een Waardepropositie Canvas sessie kunnen we echter veel verder brainstormen over waardetoevoegende elementen, zoals bijvoorbeeld onderhoudskosten, levertermijn, restwaarde, procesefficiency, oplostijden en expertise rondom een product of dienst.

Samen met onze klanten bedenken we veel meer en sterkere argumenten voor een scherpe waardepropositie. En dat biedt weer waarde voor jouw bedrijf.

Je waardepropositie bepaalt je commerciële strategie
Een scherpe waardepropositie helpt je te bepalen wat daadwerkelijk jouw doelgroepen zijn. Daarnaast ben je beter in staat de werkelijk onderscheidende argumenten te benadrukken in salesgesprekken. De waardepropositie geeft richting bij het bepalen van jouw marketingstrategie en biedt handvatten voor de creatieve content van de communicatie. 

Analyseer en beschrijf de waarde die jouw
bedrijf biedt aan je doelgroep:

  1. Producten en diensten – Wat zijn jouw kernactiviteiten en -producten?
  2. Voordeelverschaffers – Welke voordelen biedt jouw product / dienst?
  3. Pijn verzachters – Welke problemen van klanten kun je verminderen?
  4. Voordelen – Welke voordelen wenst de klant?
  5. Pijnpunten – Welke problemen verwenst de klant?
  6. Klanttaken – Welke kernactiviteiten biedt de klant?

Ben je geïnteresseerd in hoe
we jou kunnen helpen met je waardepropositie?