SWOT analyse

Analyse van interne en externe factoren.
Om de juiste strategische richting te bepalen.

Strength, Weakness, Opportunities en Threats

Een SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het strategische proces van bedrijven. Het geeft een volledig overzicht van interne en externe bedrijfs- en marktsituaties. 

Een SWOT-analyse onderzoekt zeer grondig elk van de bovengenoemde onderwerpen. Het detecteert fundamentele problemen die de groei van de organisatie kunnen belemmeren en stelt de ondernemer in staat om zijn bedrijf volledig te ontdekken. Kleine ondernemers hebben echter de neiging om de uitvoering hiervan te verwaarlozen omdat ze reeds een uitgebreide kennis en ervaring hebben opgebouwd over hun werkzaamheden. 

Bovendien is de SWOT-analyse noodzakelijk voor het verkrijgen van een financiering. Het is de ideale manier om banken en investeerders over de streep te trekken. Zelfs al ken je het bedrijf, de markt en de concurrentie door en door, de analyse is essentieel om de geloofwaardigheid van het project aan te tonen.

Waarom een SWOT analyse:

  • Inzicht in je interne mogelijkheden.
  • Inzicht in externe marktsituatie.
  • Bepaal de juiste strategische richting.
  • Strategie richting je bedrijfsdoel.
  • Ondersteund een financieringsaanvraag

Onderzoek de externe factoren met de 6 DESTEP factoren:

  1. Demografische factoren
  2. Economische factoren
  3. Sociale factoren
  4. Technische factoren
  5. Ecologische factoren
  6. Politieke factoren

De sterktes (Strengths) en zwaktes (Weaknesses) geven inzicht in de huidige situatie van je bedrijf. Denk daarbij aan kansen op het gebied van sterkte van je merknaam, innovatiekracht, productiecapaciteit, marketing- en saleskracht. En denk bij zwaktes aan hoge kosten, afhankelijk van klein marktsegment, kleine organisatie, eigen vermogenspositie.

De kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) geven een beeld van de externe situatie, zoals markt, doelgroepen, technische ontwikkelingen en trends. Kansen zoals o.a. behoefte-groei, technische ontwikkelingen, nieuwe marktsegmenten en een groeiende markt.  En bedreigingen als o.a. nieuwe wetgeving, toename van concurrentie en daling van de vraag.

Nadat alle factoren zijn bepaald gaan we de sterktes en zwaktes tegenover de kansen en bedreigingen zetten in een confontatiemix.

Welke acties geef je prioriteit en hoe pak je dat aan? Een SWOT analyse geeft inzicht en visie. Het helpt je de koers te bepalen.

Wil je meer weten over hoe een SWOT-analyses jou kan helpen ?

Neem contact op met Jeroen Kaptein voor een vrijblijvende afspraak. Online, telefonisch of face-to-face.

SWOT analyse

Analyse van interne en externe factoren voor de juiste strategische richting.

Strength, Weakness, Opportunities en Threats

Een SWOT-analyse is een belangrijk onderdeel van het strategische proces van bedrijven. Het geeft een volledig overzicht van interne en externe bedrijfs- en marktsituaties. 

Een SWOT-analyse onderzoekt zeer grondig elk van de bovengenoemde onderwerpen. Het detecteert fundamentele problemen die de groei van de organisatie kunnen belemmeren en stelt de ondernemer in staat om zijn bedrijf volledig te ontdekken. Kleine ondernemers hebben echter de neiging om de uitvoering hiervan te verwaarlozen omdat ze reeds een uitgebreide kennis en ervaring hebben opgebouwd over hun werkzaamheden. 

Bovendien is de SWOT-analyse noodzakelijk voor het verkrijgen van een financiering. Het is de ideale manier om banken en investeerders over de streep te trekken. Zelfs al ken je het bedrijf, de markt en de concurrentie door en door, de analyse is essentieel om de geloofwaardigheid van het project aan te tonen.

Waarom een SWOT analyse:

  • Inzicht in je interne mogelijkheden.
  • Inzicht in externe marktsituatie.
  • Bepaal de juiste strategische richting.
  • Strategie richting je bedrijfsdoel.
  • Ondersteund een financieringsaanvraag

De sterktes (Strengths) en zwaktes (Weaknesses) geven inzicht in de huidige situatie van je bedrijf. Denk daarbij aan kansen op het gebied van sterkte van je merknaam, innovatiekracht, productiecapaciteit, marketing- en saleskracht. En denk bij zwaktes aan hoge kosten, afhankelijk van klein marktsegment, kleine organisatie, eigen vermogenspositie.

De kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) geven een beeld van de externe situatie, zoals markt, doelgroepen, technische ontwikkelingen en trends. Kansen zoals o.a. behoefte-groei, technische ontwikkelingen, nieuwe marktsegmenten en een groeiende markt.  En bedreigingen als o.a. nieuwe wetgeving, toename van concurrentie en daling van de vraag.

Nadat alle factoren zijn bepaald gaan we de sterktes en zwaktes tegenover de kansen en bedreigingen zetten in een confontatiemix.

Welke acties geef je prioriteit en hoe pak je dat aan? Een SWOT analyse geeft inzicht en visie. Het helpt je de koers te bepalen.

Onderzoek de externe factoren met de 6 DESTEP factoren:

  1. Demografische factoren
  2. Economische factoren
  3. Sociale factoren
  4. Technische factoren
  5. Ecologische factoren
  6. Politieke factoren